Як мотивувати дитину вчитися вдома?

2
Час читання: 4 хвилини

Зміст

 

Для того щоб діти могли освоювати навчальну програму під час карантину, у них є можливість проходити шкільну програму на дистанційному навчанні. Це означає, що, перебуваючи вдома, дитина продовжує навчальний процес. Але тут виникає безліч труднощів, пов’язаних з дистанційним навчанням, серед яких найбільш поширене – небажання дітей вчитися вдома.

 

Чому діти не хочуть вчитися вдома?

 

З психологічної точки зору низька мотивація дітей до навчання вдома має свої причини.

 

  • По-перше, у дітей (як і у дорослих) деякі місця асоціюються з певною формою поведінки.

Наприклад, в ігрових кімнатах діти починають активно бігати і гратися, а у бабусі з дідусем вони можуть себе вести по-іншому, ніж вдома у мами з татом. Діти звикають, що навчання пов’язане зі школою, а коли приходять додому – то відпочивають. Тому, опиняючись в умовах дистанційного навчання, мозок сприймає дім як місце відпочинку, а не навчання.

 

  • По-друге, не спрацьовує програма дій і ритуалів, пов’язаних з підготовкою до навчання.

Перед походом до школи діти зазвичай здійснюють деякий алгоритм дій (свого роду ритуал) підготовки до школи. Сюди відноситься пробудження вранці в певний час, гігієнічні процедури, сніданок, вибір одягу, збирання рюкзака тощо. Після всіх цих дій організм дитини «налаштований» йти і навчатися. При навчанні вдома часто такий алгоритм випадає і, тому, у організму немає часу і дій, спрямованих на «підготовку» до навчання.

 

Для дітей дуже важливо виробити ритуали, пов’язані з навчанням або походом до школи. Вони дозволяють дитині входити в «робочий ритм» і дотримуватися режимних моментів. Деякі ритуали можуть бути дуже корисними в спілкуванні дітей і батьків. Наприклад, обговорення після школи того, як пройшов день, значно покращує комунікацію та взаєморозуміння між батьками і дитиною.

 

  • По-третє, домашня обстановка значно відрізняється від шкільної.

Під шкільною обстановкою мається на увазі і соціальне оточення дитини (люди), і матеріальне (інтер’єр). В учня не виникає бажання сідати за уроки і виконувати завдання, якщо поруч є телевізор, планшет або телефон, на яких можна подивитися мультфільми, відео, пограти в комп’ютерні ігри. На відміну від дому, в школі немає зручного дивану і всіх цих гаджетів, до яких є доступ. До того ж, в школах є дзвінки, які діють як умовний сигнал призову до навчання.

При цьому немає вчителя, який суворим тоном може повернути учня до реальності, щось запитати або зробити зауваження. Удома ж є мама, яка готова в будь-який момент принести поїсти або, в іще кращому випадку, повна свобода в зв’язку з відсутністю вдома дорослих.

 

Труднощі, з якими стикаються батьки під час дистанційного навчання

 

 

Виходячи з того, що навчання вдома і в школі відрізняється, можуть виникнути значні труднощі в організації дистанційного навчання. Серед найбільш частих труднощів:

 

  • організація навчання дітей молодших класів, які потребують значної допомоги з боку батьків;
  • організація навчання кількох дітей шкільного віку (тут основні труднощі пов’язані із забезпеченням гаджетами і місцем для навчання);
  • поєднання роботи батьків і дистанційного навчання дитини, контроль за дітьми;
  • контроль за правильним використання гаджетів для навчання (замість уроків діти набагато охочіше «зависають» в соціальних мережах, ютубі або грають в комп’ютерні ігри);
  • допомога дитині у виконанні домашнього завдання і поясненні навчального матеріалу;
  • відсутність у дитини мотивації до навчання;
  • сімейні конфлікти, які виникають внаслідок вимогливості батьків і небажання їх дітей вчитися.

Як результат – зіпсовані нерви і нездорова атмосфера в сім’ї, яка негативно впливає на батьків і дитину.

 

Для того щоб уникнути сімейних конфліктів з приводу навчання дитини, всій сім’ї слід виробити єдину систему вимог і правил. Дуже важливо, щоб цю систему підтримували всі члени сімейства (в тому числі і бабусі, дідусі, брати, сестри). Тоді дитина буде чітко розуміти, що від неї хочуть, і не буде мати можливість маніпулювати.

 

Як оптимально організувати дистанційне навчання дітей вдома?

 

Для того, щоб дистанційне навчання викликало якомога менше проблем і емоційних затрат, слід підготуватися до цієї форми навчання. У цьому можуть допомогти такі підказки:

 

  • Створення режиму активності-відпочинку, який буде комфортний для дитини і батьків.

Повноцінний інтелектуальний розвиток дитини неможливий без фізичної активності. Прогулянки на свіжому повітрі або легка фізична зарядка активізують роботу головного мозку і дозволяють переключитися. Тому для дитини в перерві між уроками важливо вставати з робочого місця, рухатися і, по можливості, виходити на прогулянки.

 

  • Організація місця для навчання.

Робоче місце дитини має бути відділене від ігрової зони і бути зручним для навчання (в полі досяжності повинні бути розклад, зошити, ручки та підручники). Стіл і стілець повинні бути зручними, але не дуже м’якими, щоб викликати прихильність до навчання, а не до відпочинку.

  • Забезпечити комфортні умови навчання.

Для того щоб дитина добре вчилася, важливі такі умови, як температура в кімнаті, свіже повітря і достатня кількість сонячного світла. Щоб мозок не засинав під час проходження важливого матеріалу, важливо постійно провітрювати кімнату (оптимальна температура в кімнаті 18-20 градусів), забезпечувати достатнє освітлення.

 

Достатня кількість сонячного світла дуже важлива в розвитку дитини, оскільки сонячне світло допомагає виробляти вітамін D і серотонін, які відповідають за активність і гарний настрій.

 

Поради, як мотивувати дитину вчитися в домашніх умовах

 

Щоб дитина виконувала навчальні обов’язки і продовжувала вчитися на карантині, можна:

 

  1. Чітко дати дитині зрозуміти, що дистанційне навчання – це все одно навчання, яке потрібно виконувати;
  2. Обговорити з дитиною (відповідно до віку), чому потрібно вчитися і як успішність може вплинути на її майбутнє;
  3. Домовитися про якісь заохочення (наприклад, час на ігри в планшеті або можливість довше пограти з друзями) за навчальні досягнення;
  4. Наявність систематичного, але не жорсткого контролю. Слід відстежувати те, наскільки дитина справляється з дистанційним навчанням. Для цього можна допомагати (по можливості) з виконанням домашніх завдань, або обговорювати, як пройшов навчальний день, які труднощі виникали під час дистанційних уроків. У цьому пункті також важливий контроль освоєння шкільного матеріалу з боку вчителя у вигляді контрольних і самостійних робіт, які постійно перевіряються і тримають учня в тонусі.

 

Але найголовніша рекомендація – це забезпечення і дитині, і батькам психологічного комфорту, який полягає в мінімізації негативних емоцій і раціональному підході до організації навчання.

 

Компанія «Світ Знань» прийде на допомогу не тільки студентам, а й батькам, яких завели в глухий кут домашні завдання їх улюблених чад.

Залиште відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована